* Prehistorie (tot 3000 v Chr.)

Tijd van jagers + boeren
-> Rond het jaar 0: Het Romeinse Rijk tot aan de Rijn <-
* Oudheid (tot 500)

Tijd van (de Grieken +) de Romeinen
* Middeleeuwen (500 tot 1500)

Tijd van monniken + ridders (tot 1000)

Tijd van steden + staten (tot 1500)
(Hebban olla vogala – Floris V – De Hanze)
* 16e eeuw (= 1500 tot 1600)

Tijd van ontdekkers + hervormers
(Erasmus – Karel V – De Beeldenstorm – Willem van Oranje – De Republiek)
-> Rond 1600: Tachtigjarige Oorlog
Strijd tussen het Spaanse Rijk en de Nederlanden
Strijd tussen katholieken en protestanten
* 17e eeuw (= 1600 tot 1700) = ‘Gouden eeuw':

Tijd van regenten + vorsten
(De VOC – De Beemster – De grachtengordel – Hugo de Groot – De Statenbijbel – Rembrandt – De Atlas Major – Michiel de Ruyter – Christiaan Huygens – Spinoza – Slavernij – Buitenhuizen)
* 18e eeuw (=1700 tot 1800)

Tijd van pruiken + revoluties
(Eise Eisinga – De patriotten – Napoleon Bonaparte)
-> Rond 1800: Franse tijd <-
* 19e eeuw (=1800 tot 1900)

Tijd van burgers + stoommachines
(Koning Willem 1 – De eerste spoorlijn – De Grondwet – Max Havelaar – Verzet tegen kinderarbeid – Vincent van Gogh – Aletta Jacobs)
* 20e eeuw (=1900 tot 2000)

Tijd van wereldoorlogen + holocaust
(De Eerste Wereldoorlog – De Stijl – De crisisjaren – De Tweede Wereldoorlog – Anne Frank – Indonesië)

Tijd van televisie + computer
(Willem Drees – De watersnood – De televisie – Haven van Rotterdam – Annie M.G. Schmidt – Suriname en de Nederlandse Antillen – Srebrenica – Veelkleurig Nederland – De gasbel – Europa)
* 21e eeuw (2000 tot 2100)
– Nu…
Zie ook: Entoen.nu-video’s + Entoen.nu/canon/po + Entoen.nu/hoofdlijnen + Vensterplaten
Nederlandse geschiedenis tot 1566:
Waarom is Nederland een koninkrijk?
Napoleon:
Wat is de VN?
– Gebruik van jaartallen en tijdlijnen
– Verschijnselen, gebeurtenissen en personen in de tijd plaatsen.
– Aanduidingen van belangrijke historische perioden (bijvoorbeeld: Gouden Eeuw of middeleeuwen)
– Ruimtelijke spreiding van verschijnselen verklaren vanuit het verleden;
– Afleiden van kennis uit historische bronnen
– Aangeven hoe de mensen in verschillende tijden leefden.